dinsdag 23 oktober 2012

Hoe Goede Doelen mobiel inzetten


[door Richard Otto] Vorige week liet ik in een infographic zien, dat veel goede doelen nog geen mobile presence hebben. Zo bleek dat slechts 16 procent van de 50 bekende goede doelen een mobile (compatible) website heeft. 

Hieronder kun je enkele (internationale) voorbeelden zien hoe enkele  charitatieve organisaties mobiel hebben ingezet: 



Microloan Foundation "Pennies for Life"


De Engelse Microloan Foundation houdt zich actief bezig met fondsenwerving voor microkredieten voor derde wereldlanden. Voor deze campagne heeft de organisatie een ‘SMS to screen donatiecampagne opgezet. Door middel van het versturen van een SMS bericht wordt de donateur direct bedankt via een grote interactieve billboard. Het reclamebureau heeft voor deze campagne de de prestigieuze reclameprijs “Lion Mobile 2012” gewonnen.

Zie video: 


Terre des Hommes 'Ik help mee'

De ‘Ik Help Mee’ iPhone app biedt de mogelijkheid om geïnformateerd te blijven over diverse Terre des Hommes projecten in tekst, foto en videos, maar je kunt ook direct mobiel mobiel doneren op diverse projecten. 





Vogelbescherming Nederland 'Beleef de Lente'

De Vogelsbescherming Nederland ontwikkelde voor de “Beleef de lente” campagne een mobiele site, die werd gepromoot via print advertenties met een QR Code. Op de mobiele  site is een live webcam en videos te vinden van broedende vogels. De beelden waren te delen via  Facebook en Twitter. 



De mobiele website is trouwens nog steeds te bezoeken. Zie HIER



KWF Fight Cancer 'Thanks life for..'


Thank life for… Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding. Fight cancer roept op om via www.fightcancer.nl en een mobiele app mooie levensmomenten te delen en te verspreiden via verschillende social media kanalen. Iedereen die de strijd tegen kanker steunt, kan de zin ‘Thank life for….’ op geheel eigen wijze afmaken in combinatie met een toepasselijke foto. Met de verzamelde beelden en teksten maakt de band Chef’Special (3FM Serious Talent) een track en videoclip waarvan de inhoud en vorm uiteindelijk door vele mensen samen is gecomponeerd. Dit wordt ook wel crowdsourcing genoemd. De opbrengsten van dit nummer gaan in z’n geheel naar Fight cancer.

Zie video: 



De 'Soep' app van het Leger des Heils 


Het Leger des Heils heeft een Soep app uitgebracht voor iPhone en iPad. In de app staan diverse recepten van Nederlandse topkoks en bekende Nederlanders vermeld. Met deze soep app wil Het Leger des Heils aandacht vragen voor hun activiteiten. In de sapp zit ook een SMS donatie geïntegreerd. 


De app is uitgebracht tijdens het 125 jarig bestaan van het Leger des Heils en is te downloaden via hun website: 125-jaar.nl




Maltesers/ Red Nose Day mobile game 'Raise!


Gratis iPhone game van chocolademerk Maltesers om de Red Nose Day onder de aandacht te brengen. In Engeland werd een gedeelte van de Maltersers opbrengsten aan het goede doel gedoneerd.

'
De app is alleen voor de iPhone ontwikkeld. Ondanks dat de campagne gericht was op Engeland is deze ook in de Nederlandse App Store verkrijgbaar: https://itunes.apple.com/nl/app/raise!/id416857807?mt=8




ATAG Kook-app voor Unicef


ATAG fabrikant van keukenaparatuur  heeft een kookrecepten app uitgebracht, waar de gebruiker 4 euro voor moet betalen.  € 1,50 hiervan gaat naar het voedselproject van UNICEF in Guatemale. Zo help je met deze app ondervoeding bij duizenden kinderen te voorkomen in de belangrijkste eerste 1.000 dagen van hun leven. De iPad app is hier te downloaden: https://itunes.apple.com/nl/app/de-kook-app/id464776078?mt=8

Zie video: 


Greenpeace Oerbos SMS Campagne

Voor de Greenpeace Oerbos campagne uit 2007 werd Direct SMS naar een optin-database ingezet. In de SMS stond een Call to action om de SMS te beantwoorden als mobiele petitie tegen de kap van oerbos.  13.550 Nederlanders ‘ondertekenden’ de petitie via hun mobiel voor het behoud van de oerbossen in Indonesië. 

SMS lijkt als marketing medium te zijn verouderd door nieuwe mobiele messaging mogelijkheden, zoals "WhatsApp". SMS is echter nog steeds een zeer goed DM middel in te zetten om je eigen donateurs of derden te activeren (let wel op opt-in!). SMS werkt immers op alle toestellen en wordt bijna altijd gelezen.






The Red Cross: Mobile Fundraising via de App Store

Na de ramp in Japan kon je via de iPhone App Store eenvoudig een donatie doen voor de slachtoffers, waarbij het gehele bedrag naar Het Rode Kruis gaat. 'Nood breekt wet'; normaliter biedt Apple in haar Apple Store 'etalage' geen direct donatie mogelijkheid. Binnen 3 klikken kon je een donatie doen. Deze werd afgerekend via je itunes account. 







Amnesty: 'Slide to Unlock' Mobile Advertisment op de iPad
Amnesty heeft een interactieve advertentie laten ontwikkelen voor een iPad magazine. Met de Slide to Unlock campagne laat Amnesty innovatieve en vooral impactvolle wijze zien waar ze voor staan. De advertentie bevat echter geen donatie mogelijkheid.




Zie video: 



Proefdiervrij Cosmeticascanner app

Een Android en iPhone cosmetica scan app, waarmee je in de winkel de streepjescodes van cosmetica kan scannen om te achterhalen of een product proefdiervrij is gemaakt. De resultaten zijn te delen via social media. De app biedt ook een SMS donatie mogelijkheid.

De app is te downloaden voor Android, iPhone, iPad en Windows Phone. Zie voor meer informatiehier.


Kraft/ Feeding America: Digitale Macaroni app tegen verspilling

In de VS wordt macaroni niet alleen gebruikt om te eten, maar wordt het ook voor 'kunstwerken'.  Zonde om al dat eten zo te verspillen natuurlijk, zeker wanneer je de  hongersnood in de wereld in gedachte houdt.

KRAFT heeft nu de "Macaroni & Cheese" app gelanceerd, waardoor niet meer al die macaroni noodles hiervoor gebruikt hoeven te worden. Daarnaast doneert KRAFT met de actie voor alle digitale macaroni in 10x echte macaroni aan het goede doel: Feeding America (de voedselbank van de VS). De iPad app is helaas niet in de Nederlandse Appstore verkrijgbaar, maar je kunt wel via onderstaande video zien hoe de app werkt. 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen