[door Richard Otto] Familie Kenniscentrum (FKC) –een initiatief van uitgeverij Bindinc- heeft onlangs landelijk segmentatieonderzoek opgezet onder donateurs van goede doelen. Het grootschalige onderzoek is uitgevoerd door Mediatest in april 2012 onder ruim 1.500 donateurs in Nederland. Jongeren, in het onderzoek ook wel connected gemakzoeker genoemd, vragen echter om een andere benadering en bieden veel kansen. Zij zijn namelijk bereid meer te doneren dan ze nu doen. In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest, worden zes segmenten genoemd: de royale babyboomer, de welwillende AOW-er, de loyale donateur, de connected gemakszoeker, de aan-de-deur-gever en de sporadisch donerende levensgenieter. De connected gemakszoeker biedt kansen voor goede doelen Het meest afwijkende segment is de connected gemakszoeker.

De groep connected gemakszoekers bestaat uit twintigers en dertigers met een middelbare tot hoge opleiding. 70% heeft een betaalde baan. Hun inkomen is nog groeiend en varieert daarom van beneden modaal tot twee keer modaal. De groep bestaat uit meer vrouwen (63%) dan mannen (37%).Ze houden van sporten, lezen, uitgaan, reizen en theater-/ bioscoopbezoek. Ze zijn niet gelovig en de politieke voorkeur varieert sterk. Connected gemakszoekers maken de hele dag door gebruik van (mobiel) internet. Ze hebben een smartphone (70%) en soms ook een tablet (37%). Ze leven online en maken veel gebruik van verschillende social media.
De volledige whitepaper is vanaf via de website www.familiekenniscentrum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten