donderdag 27 juni 2013

Mobiel fondsenwerven levert bijna drie keer meer op

[door Erik Eggens] Fondsenwerven via mobiele apparaten en mobiele websites levert bijna drie keer meer dan het werven van geld voor goede doelen bij traditionele methoden. Dat blijkt uit een onderzoek van Artez Interactive.

Het bedrijf is marktleider in digitaal fondsenwerven, via onder meer het web, mobiel en social media. Artez Interactive analyseerde de data van zestien verschillende fundraising-campagnes. Sommigen campagnes waren meer traditioneel, zoals een benefietloop of –fietswedstrijd. Andere acties voor het goede doel waren groter van opzet zoals feesten of speciale events.
In alle campagnes werd de teams of individuele personen gevraagd hun familie, vrienden en sociale netwerk te laten doneren. Het aantal donateurs bij individuelen liep uiteen van 250 tot maar liefst 29.000. Alle deelnemers hadden toegang tot middelen als websites, mobiele websites en mobiele apps.

Fondsenwervers die expliciet inzetten op mobiel doneren, zagen bijna drie keer zoveel inkomsten als bij de andere methoden. Van alle verkeer naar charitatieve websites, kwam ruim15 procent van een mobiel apparaat. In de laatste 12 maanden steeg het aantal donaties met 205 procent naar 6,56 procent van het totaal aantal donaties.

Daartegenover staat wel dat de gemiddelde hoogte van het bedrag dat wordt gedoneerd per mobiel apparaat aanzienlijk lager uitvalt dan een donatie via een normale website. Met mobiel gebruik werd gemiddeld 49,54 dollar per donatie opgehaald, tegenover 58,87 dollar bij ‘normale’ websites. Met SMS-doneren wordt per transactie tussen de vijf en tien dollar opgehaald.

Ondanks dat laatste verwacht Artez dat mobiel fondsenwerven in de toekomst hard blijft groeien. “We spenderen inmiddels 40 procent van onze internettijd op mobiele apparaten”, concludeerden de onderzoekers. “Dat is een hoop tijd die niet op een PC wordt doorgebracht. Het is dus een logische stap dat bij fondsenwerven de nadruk steeds meer wordt gelegd op mobiel.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen