woensdag 24 juli 2013

Unicef lanceert nieuwe methode flex-doneren

[door Erik Eggens] UNICEF lanceert een nieuwe donatiemethode: FLEX-doneren. Donateurs kunnen daarbij per maand via SMS aangeven of en hoeveel ze willen doneren.



Dit speelt in op de behoefte aan flexibiliteit: sommige mensen willen best structureel een goed doel steunen, maar zelf de controle houden over hun bijdrage. Via een SMS kunnen ze aangeven of hun donatie die maand van hun bankrekening mag worden afgeschreven

Donateurs die een maand even geen geld hebben en niet kunnen of willen doneren, hoeven dan niet meteen hun lidmaatschap op te zeggen. Een simpel SMS’je met de tekst ‘UNICEF overslaan’ betekent dat er die maand even geen donatie volgt. De volgende maand verschijnt dan gewoon weer de vraag van UNICEF per SMS of de donateur dit keer wel of niet wil geven. In het SMS’je wordt altijd verwezen naar de mobiele site van UNICEF zodat de donateur op zijn mobiele telefoon kan zien wat UNICEF wereldwijd doet voor kinderen. Elke maand wordt weer een ander thema belicht op deze site.

Hoewel UNICEF nog geen dalende lijn in het aantal donaties ziet, wil ze wel nieuwe doelgroepen aan zich binden. “Zo kan FLEX-doneren bijvoorbeeld ook voor jong volwassen zeer geschikt zijn”, zegt Mark van Hemert van UNICEF. “Doorgaans voelen zij zich wel verbonden met een bepaald goed doel, maar kunnen ze niet maandelijks een bedrag doneren. Als de optie er is om een maand over te slaan, gaat de drempel om lid te worden omlaag.”

Een ander groot voordeel is volgens Van Hemert dat de donatie niet van de telefoonrekening wordt afgeschreven. “Niet iedereen spit elke maand zijn telefoonrekening door”, weet hij. “Dat is bij de bankrekening wel het geval. Daarom hebben we er voor gekozen het transactiebedrag via de bank te laten afschrijven. Dat zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid.” Ook kan de donateur voor elk mogelijk donatiebedrag kiezen. Net wat de donateur kan missen.

UNICEF is de nieuwe donatiemethode uitgebreid aan het testen in verschillende werfkanalen en denkt over ongeveer twee maanden klaar te zijn om de methode aan te bieden aan een breder publiek. “Een recente rondvraag leerde ons  ieder geval dat er veel belangstelling is voor FLEX-doneren. Veel mensen reageerden erg positief.”

Het Wereld Natuurfonds introduceerde eind mei een vergelijkbare methode voor donaties. Ook bij SKIP SMS kan een maand worden overgeslagen. Het WNF koos voor de methode door het veranderende consumentengedrag. De UNICEF-methode speelt ook in op deze verandering.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen