woensdag 4 september 2013

Twitter donatiecampagne om bijen te red­­­den

[door Gijs Molsbergen] Jim Beam, het beroemde whiskey merk uit Kentucky, heeft vorige week een verrassende donatiecampagne gestart.

De befaamde advocaat uit de Seinfeld serie, Jackie Chiles (echte naam is Phil Morris), gaat in tijdens de campagne een fictionele rechtszaak aan tegen de beren, omdat ze de honing op globale schaal zouden stelen. De combinatie van hilarische video’s, artikelen en Tweets die hieruit voortvloeien zijn echter bedoeld om een serieus probleem aan te stippen; de bijensterfte. 




Chiles wordt zogenaamd ingehuurd om Jim Beam te helpen tegen de beren te procederen die alle honing stelen. Chiles treedt sindsdien op in meerdere programma’s om aandacht te vestigen op de beren en de bijensterfte. De video’s zijn helaas en voor nog onbekende reden verwijderd van YouTube, maar de eerste en tweede video zijn nog steeds te bekijken op aparte webpagina’s.

Twitter-donerenChiles maakt duidelijk hoe hij de beren zal berechten, waarbij de kijker kan helpen om de bijen te redden. Tevens hamert Chiles in interviews met vele media op humoristische wijze op het belang van de campagne. Voor elke Tweet waarin ‘#suethebears’ staat, zal Jim Beam honderd dollar doneren aan het Pollinator Partnership, tot maximaal $ 25.000 dollar, zodat onderzoek gedaan kan blijven worden naar de bijensterfte.

Ondanks de humoristische wijze waarop de campagne gepositioneerd is, blijft bijensterfte een serieus en wereldwijd probleem. Het Amerikaanse instituut van de Agricultuur rapporteerde eerder nog dat één op de drie commerciële bijen kolonies in de VS, tijdens de afgelopen winter uitstierf of verdween. Dit zorgt voor een negatieve impact op de bestuiving die nodig is om bepaalde fruitsoorten, noten en bessen te doen groeien.

Chiles is als ambassadeur te zien namens Jim Beam op Facebook, Twitter, BuzzFeed en YouTube. Door het succes van de campagne, is er zelfs een partnership tussen BuzzFeed en Jim Beam ontstaan, om meer aandacht op het onderwerp te vestigen. Zo verschenen informatieve artikelen over bijen en het belang van honing, maar ook vermakelijke over de ‘gemene beren’ uit de campagne. Op de Facebook pagina van Jim Beam kan een spel gespeeld worden waarbij je moet vechten tegen beren.

Het is een gekke actie, die nostalgie oproept door gebruik te maken van het oude bekende gezicht uit Seinfeld als trekpleister. De online doelgroep wordt zo op een slimme manier uitgedaagd om enerzijds de campagne te ondersteunen en anderzijds Jim Beam te promoten. Mijns inziens is dit een innovatieve manier om als bedrijf en/ of non-profit organisatie social media gebruikers te activeren en de naamsbekendheid te vergroten. Deze campagne biedt mogelijkheden om op een nieuwe manier te kijken naar het activeren online communities zonder direct commercieel belang.

Jim Beam heeft 1.8 miljoen likes op Facebook en 28.000 volgers op Twitter (@Jimbeamofficial).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen