vrijdag 27 september 2013

‘whydonate’-app maakt doneren aan goed doel weer sexy


[door Erik Eggens] De nieuwe app whydonate is vanaf maandag 30 september te downloaden in de Appstore en Google Playstore. Een klassieke app – want geboren uit frustratie - waarbij je denkt: ‘Waarom heb ik dit niet bedacht?’ De app moet het imago dat kleeft aan doneren aan goede doelen veranderen van suf naar sexy. 

Whydonate is een mobiele applicatie die de zogenaamde gelegenheidsdonateurs voor goede doelen bedient. Degenen die niet vast willen zitten aan een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage, kunnen met whydonate kiezen of en wanneer ze welk goed doel willen steunen.

Daniël Boham (31) en Niels Corver (25) ontwikkelden de app die ontstond uit frustratie die Daniël vorig jaar zomer ondervond. “Ik werd op straat aangesproken met de vraag of ik donateur wilde worden van een goed doel. Ik voelde er niet veel voor om me structureel te verbinden aan die ene organisatie, maar wilde ze wel graag eenmalig steunen met een klein bedrag. Maar dat bleek op locatie praktisch onmogelijk. Dat moet in deze tijd toch anders kunnen?” Een rondvraag bij goede doelen bevestigde dat er een grote markt bestond voor flexibel doneren. “Maar liefst 80 procent van de mensen wil graag eenmalig doneren”, legt Daniël uit. “De huidige generatie, ook wel generatie Y genoemd, doet vooral veel met apps. Daarom ook de naam whydonate.”
Aan de behoefte van eenmalig doneren wordt overigens sinds kort steeds meer voldaan. De Vereniging Fondsenwervende Instellingen (VFI) lanceerde in mei 2010 GEEF-mobiel, waarbij – de slogan verraadt het al – mobiel doneren centraal staat. “De donateur in staat stellen te kiezen op welk moment en aan welk goed doel hij of zij wil geven, sluit aan bij het veranderde donateurgedrag”, zei Rob Peelen, hoofd diensten bij VFI destijds. Deze innovatie organiseren we graag.” Niet lang daarna volgde WNF met SKIP SMS en lanceerde UNICEF flexdoneren.

Whydonate van Daniël en Niels bundelt in feite SKIP SMS en flexdoneren in één app. Daarin zijn al meer dan 70 goede doelen vertegenwoordigd. In een lijst worden alle charitatieve instellingen getoond, maar ook lokaal kan via GPS en een mapfunctie worden gezocht op een goed doel bij de donateur in de buurt. “Naast de grote bekende goede doelen kan de gebruiker op basis van zijn eigen locatie zien welke lokale goede doelen er in de omgeving te steunen zijn”, zo stelt het duo. “Denk ook eens aan de dierenambulance in jouw gemeente, die spaart voor nieuwe winterbanden, of de speeltuin om de hoek die geld nodig heeft voor een nieuw klimrek. In de whydonate app vind je ook die organisaties en kun je daar heel gemakkelijk een bijdrage aan leveren.”

Door te kijken naar het type icoon weet de gebruiker om wat voor goed doel het gaat: humanitair, natuur, dier, cultuur of gezondheid. Zodra er een project is voltooid worden de donateurs hier middels een pushbericht van op de hoogte gebracht. Ook een spelelement in de app ontbreekt niet: met de functie ‘shake and donate’ wordt doneren gebracht als een fruitmachine. Even schudden en er wordt op goed geluk een goed doel getoond.

De app omzeilt overigens het honorarium dat Apple rekent om de app in de Appstore te plaatsen. Bij de daadwerkelijke transactie schakelt de app over een mobiele friendly website van SMS- en in-app betaalmethode Microincasso, waarbij zonder Random Reader kan worden betaald vanaf een bankrekening. Zo blijft er dertig procent van het gedoneerde bedrag meer over. “Bovendien biedt deze betaalmethode meer gemak bij betalen dan andere betaalmethoden. Juist dat is belangrijk bij doneren”, vindt Daniël.

De bedenkers rekenen voor iedere donatie maximaal tien procent van de transactie. Ze hanteren drie klassen: klasse 1 heeft het meeste budget voor kosten eigen fondswerving en klasse 2 wat minder. Klasse 3 betreffen de lokale organisaties met minder dan 5.000 euro aan kosten van eigen fondswerving. Als een goed doel in klasse 1 of 2 zit dan rekent whydonate op het moment dat een goed doel minder dan 10% kostenpercentage eigen fondswerving heeft, het daadwerkelijke percentage -/- 1%. Daarnaast betaalt een klein goed doel 75 euro eenmalige inschrijfkosten, een groter goed doel schrijft zich in voor 225 euro. Microincasso rekent zeven procent aan transactiekosten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen