zondag 9 februari 2014

D66 en CDA starten mobiel fondsenwerven


Tweede Kamer der Staten Generaal
[Door Erik Eggens] Het CDA en D66 starten dit weekend met de mogelijkheid om per SMS en een mobiele website fondsen te werven. De politieke partijen maken dit zaterdag bekend op de verschillende partijcongressen in Maarssen (CDA) en Amsterdam (D66).

Nu bieden vrijwel alle politieke partijen bieden op hun website de mogelijkheid om geld over te maken op een rekeningnummer. Om een politieke partij financieel te steunen laagdrempeliger te maken, voegen D66 en het CDA daar nu nieuwe betaalmethoden als SMS aan toe. De transacties lopen via betaalmethode Microincasso.
"Mobiele fondsenwerving is voor het CDA een mooie aanvulling op het campagnebudget"
'Eenvoudig en succesvol'
Landelijk campagneleider Hans Janssens van het CDA: “Mobiele fondsenwerving is voor het CDA een mooie aanvulling op het campagnebudget. Het is eenvoudig en hopelijk heel succesvol. We lanceren de tool op ons landelijk congres in Maarssen en laten het daarna meelopen in onze campagne, online en offline.”

Mobiele website
D66 en CDA lanceren beide tevens een mobiele website waarop een bedrag van tussen de drie en tien euro kan worden overgmaakt aan de partij. Het geld wordt onder meer ingezet voor de financiering van de campagnes in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart en de Europese verkiezingen op 22 mei.

Vanaf deze zaterdag is het dan mogelijk om geld per SMS over te maken naar de partijen met de shortcode 3669. Zo kan bij D66 met het keyword ‘D66’ 6,60 euro worden overgemaakt. Het CDA kiest voor de bedragen 3, 5 en 10 euro via CDA3, CDA5 en CDA10.

Promoten
De verschillende fractievoorzitters, Kamerleden en (kandidaat)-raadsleden willen mobiel fondsenwerven promoten via onder andere hun Twitteraccounts, waarop ze mogelijke donateurs kunnen doorverwijzen naar de mobiele betaalpagina.

In de Verenigde Staten is fondsenwerven per SMS al gemeengoed. President Barack Obama stuurde in zijn herverkiezingscampagne van 2012 tienduizenden mensen een SMS om te doneren voor de campagne en zijn herverkiezing. Dat leverde meer dan 20 keer zoveel reacties op als normale SMS-campagnes van Obama.

Fotocredit: Wikipedia/CC

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen