woensdag 2 april 2014

Communicatie cruciaal bij SMS-acties

[door Johan Guis] Volgens recente berichten van BBC en NOS heeft een Britse Twitteractie voor kankeronderzoek per ongeluk ook meer donaties voor Unicef en WNF opgeleverd.



“Deelnemers aan de actie #nomakeupselfie, waarbij mensen een foto van zichzelf op Twitter zetten en een bedrag doneren, vergissen zich met enige regelmaat in het woord dat ze moeten sms'en. Wie BEAT stuurt doneert aan Cancer Research UK, maar wie DONATE sms't, geeft geld aan Unicef. Daarnaast wil de autocorrectie van een smartphone het woord BEAT ook nog wel eens veranderen in BEAR. Wie dat naar het nummer sms't, krijgt van het WNF informatie toegestuurd over het adopteren van een ijsbeer”, zo schrijft de NOS.

De aanzienlijke hoeveelheid foute sms-jes (t.w.v. ruim 18.000 pond) die Unicef heeft ontvangen, onderstreept het belang van goede communicatie rondom deze vorm van mobiel doneren. Verschillende organisaties gebruiken uiteraard unieke keywords. Bij het starten van een actie is het echter van belang om niet alleen een logisch en herkenbaar keyword te kiezen, maar ook rekening te houden met keywords die hier veel op lijken. Indien mogelijk, is het raadzaam om voor de hand liggende foute keywords ook te claimen, zodat foute sms-jes alsnog goed terecht komen. Daarnaast mag er in de communicatie natuurlijk geen misverstand bestaan over het te gebruiken keyword. Een goede voorbereiding en duidelijke boodschap voorkomen misverstanden.


Overigens heeft de #nomakeupselfie-actie in Groot-BrittanniĆ« al ruim een miljoen pond opgeleverd voor kankeronderzoek. Een mooie uitdaging voor goede doelen in Nederland om dit te overtreffen. Alleen even wat goede communicatie op gang brengen…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen